توضیحات جهرمی درباره مشت اندرکاران فیلترینگ و سرعت اینترنت

admin دسته‌بندی نشده

همشهری آنلاین -مائده امینی : اینجا همه چیز مرموز تر است؛ هنجار حقوق شهروندی در فضای مجازی راحت تر شکسته می شود و رعایت اصل «آزادی شهروندان و عبث دسترسی آنها به اطلاعات» و پایبندی به بندهای تدوین شده داخل شب پره حقوق شهروندی، هنوز دگرگونی بوسیله دغدغه ای قطعی بخاطر متولیان نشده است. گوش همه ما هم از دستاویز های رایج همکاری ها و نمایش دهندگان خدمات پر است: «مادون تاسیس نداریم. »، «رزین باشید»، «جهیز قطع است. » و… اما واقعا موانعی که بر قانون راهند از کدام جنس اند؟

شیوع ویروس کرونا و «درخانه بمانیم »هایی که در ماه های گذشته بارها و بارها شنیده ایم، دوباره برای همگی ما انقراض های اخذ خدمات مجازی را نرم کردن کرد و نقدها و پیشنهادهای کارشناسان را بر سر زبان ها انداخت. ترقی زیرساخت اقتصادی داخل این فضا اگرچه داخل سال های اخیر روند پرشتابی بوسیله خویشتن گرفته اما آمارهای بین المللی می گویند ایران هنوز هنگفت از این قافله قفا است. اگرچه درون این موضوع تمامی دستگاه ها و نهادها مسئولند اما ماهیت فناورانه این فضا و پاسخگو وجود داشتن وزارت ارتباطات کار ما را به دفتر وزیر جوان کشاند. وزیری که از افشای نام کم بیع ها ابایی ندارد و شخصیت توییتری ای که با هشتگ هایی شبیه «راست الناس»، «گزارش به مردم» و… برای خود ساخته، همواره مورد نقد و تمجید بسیاری راحتی دارد. او کنار این باور است که انحصار موجب خلق دوقطبی درون اجتماع می شود و ترقی را سخت خیس می درنگ. به دیوار دکه محمدجواد آذری جهرمی، نامه های مکتوب شهروندان چسبانده شده و خودش درون خلال مصاحبه می گوید روزانه به ۷۰ تا ۸۰ پیامک مردمی پاسخ داده و زمانه های یدکی در شبکه های اجتماعی مشغول پیگیری شکایات است. بگذارید برای ابتدا از سرعت دریافت خدمات در ایران مطلع کنیم. در دنیای امروز یکی از بدیهی ترین حقوق شهروندان، دسترسی بوسیله اینترنت آسان و ارزان است. این در حالی است که آمارهای اسپیدتست می گوید ایران در مجرا اینترنت موبایل درون جایگاه هفتاد و نهم از میان ۱۴۱ قلمرو ایستاده و تو یک سال اخیر، ۹پله از آنچه بوده سقوط کرده. چرا؟ طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران غم اکنون از باهاماس و لائوس کندتر و از تونس و آنگولا کندرو مرطوب است. اساسا شما این آمارهای بین المللی را برومند می دانید؟  

گزارش های بین المللی معتبر هستند اما نحوه اعتبارسنجی این آمارها هم بیش عمده اند. نباید فراموش کنیم که سایت هایی مانند اسپیدتست، فریمی که می بینند را منتشر می کنند. ببینید ما درون حوزه اینترنت موبایل، آخرین تکنولوژی روز دنیا را در وارستگی داریم. از طرفی همه شهرهای ایران مافوق پوشش اینترنت خاندان چهارم راحتی دارند. آمار بر این ادعا صحه می گذارد؛ ۸۹درصد روستاهای ما امروز به اینترنت ۴G دسترسی دارند. هم اکنون، میانگین سرعت موبایلی که در اختیار آدم است، ۲۳.۵مگابایت پیاده شدن دم برآورد می شود که این آمار از تجربه متوسط آدم براساس داده های نت سنج پلاس استخراج شده است. اما چنانچه همان امتحان های مردمی را دنبال کنیم می بینیم که شکایت بسیاری از کاربران اینترنت خانگی با مضمون سرعت پایین به ثبت گویا است…

دقیقا نکته همین است. فاصله ما با دنیا داخل حوزه اینترنت خانگی است. تکنولوژی کنونی و داخل اختیار ما برای تامین اینترنت های خانگی ADSL است که البته کم ناچیز به فن شناسی VDSL تغییر خواهد یافت. تکنولوژی جدیدی که می تواند تا ۸۰مگابایت به خشکی امدن ثانیه ارتقا پیدا بطی ء. متوسط سرعت اینترنت شوهردار تو ایران ۶.۳مگابایت پیاده شدن حین برآورد شده و این درون حالی است که امروز تکنولوژی فیبر، داخل سراسر جهان می تواند تا ۱۰گیگ کنار ثانیه سرعت تو اصالت کاربر بگذارد. راهبردی که امسال به نعوظ ویژه درون وزارتخانه پیش خواهیم برد، توسعه اینترنت ثابت است. هم اکنون، امیدواریم در آینده نزدیک، حداقل در اینترنت خانگی، ۵میلیون پورت VDSL ساختن کنیم و در اختیار مردم راحتی دهیم. آدم راست دارند که تو مسکن خود بوسیله خدمات بهتری دسترسی داشته باشند. نسب این شکست بزرگ در کجاست؟  

کاربردهای اینترنت خانگی در ایران بوسیله کمیت کافی توسعه نیافته است. تو کشور ما، سرویس های بین المللی خدماتی ارائه نمی دهند. YouTube فیلتر است. شبکه جهانی Netflix کار نمی کند. سرو های داخلی هم بعضا در انحصار فدایی با مجوز صداوسیما استراحت دارند. شما ببینید در کشورهای دیگر ۷۰تا ۸۰درصد ترافیک کاربران برای تماشای ویدئو، فیلم، سریال و… استفاده می شود اما در ایران این رقم گاهی به ۲۰درصد هم نمی رسد. برای یک کاربر ایرانی توجیه اقتصادی ندارد که اینترنت خانگی پرسرعت بگیرد و برای استفاده از آن هزینه بپردازد. همچنین کاربران ایرانی به بازی های اسمی دنیا دسترسی ندارند و همین مزید کنار علت می شود که احساس حاجت برای داشتن اینترنت پرسرعت شوهردار کمرنگ تر از عاطفه احتیاج در جهان باشد. البته دلایل دیگری هم مثل منحصر ذاتی مخابرات ایران، در شکل گیری این شرایط تأثیر زیادی داشتند. انتقال غلطی که در این مرزوبوم تو گذشته عمل شده است، دردسرهای زیادی با خود به همراه داشته. نتیجه این اقدام، واگذار کردن کانال های زیرزمینی درون خیابان ها به شرکت ها برای خصوصی سازی است. خیابان چطور می تواند واگذار شود؟ خیابان برای همه مردم است. می خواهم بگویم با محدودسازی کاربردها با ضیق انحصار داخلی و تحریم خارجی به این وضعیت مافوق زده اند. ما اکنون باید با سیاستگذاری منیع این چالش را به سمت ترفیع ملک تربیت کنیم تا فرصت یکروز مندی عادلانه تمام اقشار بوسیله حیات آید. و آیا ما براساس استانداردهای جهانی به اینترنت ارزان دسترسی داریم؟

قیمت اینترنت تو ایران را نمی توان با جهان مقایسه کرد. درآمد و هزینه آدم ما به ریال است. و دوباره باید بگویم که ماجرای اینترنت خانگی با اینترنت موبایل متفاوت است. براساس متمایز های جهانی مقرون به صرفه بودن، ایران جزو ۱۰ کشور نخست اینترنت موبایل در دنیاست و این یعنی خدماتی که در این حوزه نمایش می شود، براساس استانداردهای بین المللی تفسیر اقتصادی دارد و برای آدم ایران مقرون به صرفه است. اما با همه این توضیحاتی که شما دادید درون نهایت منِ کاربر در عین اینکه برای خرید بسته یا اشتراک ماهانه هزینه شایان توجهی می کنم، قدیم با کندی سرعت روبه رو می منحوس. آیا بهبود سرعت های پایین در دسترس آدم اصلا داخل رجحان های وزارتخانه دیده شده است؟

کیفیت هموار بحثی چالش برانگیز است و جای بهبود دارد. تجربه های مردمی کمی از آمار ما را تشکیل می دهند. برای مثال داده هایی که مردم در سامانه نت سنج پلاس به ثبت می رسانند گویای متوسط سرعت اینترنتی است که در ملک ارائه می شود. از طرفی خوب است که آگاه باشید ایران بالاترین نرخ رشد در بین کشورهای منطقه در مملکت ICT را به خود خاص داده است. این آماری است که ITU آن را نمایش و تأیید کرده است. هنگام بررسی این موارد باید روند را درنظر بگیریم. ما همه تلاش مان را برای بهتر شدن کرده ایم؛ اگرچه با موانعی قرین محدودیت پهنای باند فرکانسی و محدودیت و اشباع مناطق جمعیتی و… روبه رو بوده ایم. البته چنانچه براساس آنچه شاخص های کیفیت شبکه در تمامی مراجع شریف درنظر گرفته می شود، شهرهای ایران را مطالعه کنیم، در اکثر نقاط تماشاچی شرایط مفت آن هستیم؛ اجابت دارم که شاید داخل همه زمان ها اینطور نباشد ولی آنچه مهم است و این وزارتخانه را با گرداگرد های قبل متمایز می کند، رصد و شناسایی شرایط شبکه به طور لحظه ای و اهمیت اعطا کردن به نظرات مردمی درون بهبود شبکه است. شما داخل خلال حرف هایتان بوسیله یوتیوب، تلگرام و … اشاره کردید. هنوز که هنوز است بخشی از تپش اجتماع از شما به ماجرای فیلترشدن تلگرام برمی گردد. شما در همان ایام بوسیله رسانه ها گفتید که فشردن تکمه فیلترینگ از اختیارتان خارج است ولی بعضی رسانه ها تأکید دارند این امر بدون نظارت شما امکان پذیر حلق…

مشکل از جایی شروع می شود که عزب یک دکمه فیلترینگ وجود ندارد و این دکمه ها حزن زیر دست یک نفر نیستند. نحو های مختلفی برای فیلتر کردن وجود دارد. طریق همه چیز را مشخص کرده است؛ قانون عزل الخطابی برای همه ماست. تا پیش از سال۸۸ فیلترینگ طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شد. از بعد از سال۸۸ که قوانین مربوط به جرایم رایانه ای تو کمیسیون تصویب و حدود در آن تعیین شد، بنا شد که فیلترینگ، از ۲ راه انجام شود؛ روش اول با رأی کارگروهی ۱۲نفره است که ۶ نفر آن را اعضای غیردولتی تشکیل می دهند؛ کارگروهی که با نشانی تعیین مصادق مجرمانه فعالیت می یواش. جای وزارت ارتباطات کجاست؟ یک رأی داخل آن کارگروه دارد. سیاق دیگری هم که وجود دارد؛ فقره قاضی است. براساس شکایت های پرونده ای متهم می تواند حکم فیلتر صادر نرم. و در نهایت چه کسی دستش روی آن دکمه رفته است؟

فراهم کنندگان خدمات دسترسی ( شرکت های نمایش دهنده اینترنت موبایل یا خانگی) طبق قانون موظف اند که سایت تک دیدن کارگروه، متهم و…  را با فقره قضایی خواه ابلاغیه تعیین مصادق مسدود کنند. پس شما می گویید در این مرزوبوم هیچ مسئولیت یا نقشی ندارید؟ آن هم در شرایطی که حقوق تعداد زیادی از کاربرد کنندگان به راحتی با این اقدام تضییع شده است…

وزارت ارتباطات می تواند بین سایر اعضای دولت هماهنگی خلق کند تا به وحدت سیاق برسند. همچنین این وزارتخانه می تواند بخاطر مشکلات اینچنینی بهینه راه محلول ها را مشهود کند که دغدغه های فرهنگی برخی، الزاما به فیلترینگ سایت ها ختم نشود و مسدودسازی به حداقل ممکن برسد. هیچ شبکه اجتماعی تک نیاز آدم تاکنون با رأی کارگروه عقد نشده است جز «وی چت» که در ابتدای سال ۹۲ فیلتر شد. فدایی خویش دارند بگویند که دست وزیر ارتباطات روی تکمه فیلترینگ رفته ولی همه مدارک و شواهد و… موجود است. حکم دهنده مشخص است. اجراکننده جلوه گر است. شما خودتان می توانید ببینید مشت چه کسی روی دکمه رفته است. نظر شما به عنوان وزیر ارتباطات داخل این باره چیست؟ چنانچه زیاد از یک رأی تو آن کارگروه داشتید خواه قاضی بودید امروز چه تصمیمی می گرفتید؟ انسداد یا آزادی؟

باید تو دادرسی و خط کیاست خود تجدیدنظر کنیم. تو بسیاری از کشورهای دنیا، موضوع پالایش محتوا مطرح است. اخیرا شما دیدید که همکاری توییتر با متابعت آمریکایی، توییت های رئیس جمهور این سرزمین را به دلیل مغایر وجود داشتن با واقعیت پالایش کرد. یا چنانچه یک ویدئو نوزاد آزاری در وب سایتی منتشر شود، آن ویدئو به سرعت حذف می شود نه اینکه کل پلتفرم مسدود شود. در ایران غصه باید به قانون برگردیم. در نص روال جرایم رایانه ای، به پالایش محتوای در دسترس رمز شده، نه گیر. بچه آزاری، تروریسم، مسائل مربوط به کنف ملی یا قوانین مربوط بوسیله کپی رایت، درون همگی کشورها انجام می شود و منظور ما از پالایش، مقابله ایجابی و سلبی با این محتواهاست. شما بارها و بارها درباره عبث الناس توییت کردید و از تریبون های مختلفی درک خویشتن را به این موضوع نشان دادید. پس چرا درباره حقی که از تعداد زیادی کاربر توسط ایرانسل در ماجرای کنسرت آنلاین همایون شجریان عبث شد، سکوت کردید؟ این ۱۰هزار و ۹۰۰تومان ها حق الناس نبودند؟

قطعا حق الناس بودند. غلام هم فایده نشان دادم، منتها در شبکه های اجتماعی خودم در این باره چیزی ننوشتم. اینطور نیست که غلام پیگیر این ماجرا نبوده باشم و عبث الناس را فراموش کرده باشم. آخرین گزارشی که از ایرانسل اخذ کردم از این راحتی حیات که پول همه کسانی که موفق به تماشای آنلاین کنسرت نشده اند یا تا اینکه دقایقی از اجرا را بوسیله خاطر تجمع سایت از مشت داده اند، بازگردانده می شود. مشکل دقیقا چه حیات آقای وزیر؟ آیا زیرساخت کافی داخل اختیار این اپراتور نبود؟

تعداد کسانی که برای تماشای آنلاین کنسرت، روی خط آمده بودند بیشتر از گرایش و برنامه ریزی ایرانسل بود. از سوی دیگر باید تدبیری اندیشیده می شد که تقدم تماشای کنسرت با کسانی باشد که ضایع عضویت پرداخت کرده اند که نشد. اشتباهاتی که در مکانسیم مدل سازی وجود داشت منجر به تضییع حقوق ۱۸هزار و ۲۰۰نفر از کاربران شد. مدیرعامل ایرانسل به غلام شرط رحم که همگی این حقوق استیفا شود. البته فقط نیمه خالی لیوان را نبینیم. زیاد از ۷۰۰هزار نفر آمدند و یک کنسرت زنده را دیدند. این اتفاق شکوه است. سامانه شاد معیار دیگری از ناکارآمدی هاست؛ نه معلمان می توانند داخل این سامانه بوسیله امور تدریس بپردازند و نه آورده ای برای خرد آموزان دارد. این ضعف ها ریشه داخل زیرساخت های فراهم نشده دارد یا انتقاد را باید برای آقای حاج میرزایی ببریم که فرمان را مشت کاردان نسپارده است؟

بله نقد شما واقف است. من بی قراری دو پسر دانش آموز دارم که مانند همه آدم ایران از سامانه مسرور مصرف می کردند که در نهایت مجبور شدند قید استفاده از شاد را بزنند و سراغ «بله» و «اسکای روم» بروند. عزب فرق غلام با بقیه آدم این است که من به آقای حاج میرزایی دسترسی دارم و هر بار که وزیر آموزش و پرورش را می بینم یک صفحه از ایرادات سامانه مسرور را می نویسم و به ایشان تحویل می دهم. نیمه پر لیوان هم این است که تکاپو بسیاری در این حوزه درون زمان کوتاه شده است. این دامنه اولی است که بخاطر استحکام آموزش آنلاین شده و هنوز متد بسیاری تا تحقق شعار های پیش بینی شده داریم و در این میان نباید زحمات وزیر آموزش و پرورش و همکاران سندیت را فراموش کنیم. و نقش شما در این میان چیست؟

ما باید زیرساخت های آموزش آنلاین را تامین کنیم. تو مدتی که عفو پوشش لازم برای ۱۵۰۰روستا را فراهم کردیم و به زودی هزاره روستای دیگر را بوسیله شبکه هموار خواهیم کرد تا مجموعا ۹۰درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل باشند. طولانی تکاپو این است که عبث دسترسی از مناطق محروم ایجاب نشود. آقای جهرمی! بگذارید نمونه دیگری را بی آرامی مطالعه کنیم. سیبچه، سیب اپ و… درگاه هایی هستند که ادعا می کنند اپلیکیشن های تحریم شده توسط اپل را در اختیار کاربران ایرانی قرار می دهند اما در نهایت این خدمات به راحتی اندازه و اشتراک کاربران باطل می شود و کسی در این شرکت ها خویشتن را موظف بوسیله پاسخگویی نمی داند…

حقوق شهروندی البته باید احقاق شود اما به دستگاه چه کسی؟ اینجا نقدی به وزارت ارتباطات وارد نیست چون اساسا این پیشگاه ها و اپلیکیشن ها به ما پاسخگو نیستند و زیرنظر ما فعالیت نمی کنند. یعنی اساسا مجوز این اپلیکیشن ها از سوی ما صادر نمی شود. من این دغدغه را دریافتن می کنم و به نوبه خودم تذکرهایی دادم اما مکانیسم استفهام بوسیله تخلفات این اپلیکیشن ها درون وزارت ارتباطات تعریف نمی شود. عملکرد خودتان را برای توسعه زیرساخت شانس الکترونیک مثبت می دانید؟ امروز بورس میزبان میلیون ها ایرانی است داخل شرایطی که نه سایت خویشتن اداره بورس و نه کارگزاری ها توان پذیرش آنها و مدیریت این تعداد خواهان را ندارند…

خود شریک شدن ها یا سازمان بورس باید التماس دستیار یا ترقی زیرساخت کنند. اگر کمک بخواهند وزارتخانه قطعا دریغ نمی کند. ما امروز می توانیم خدمات ابری درون اختیار متقاضیان قرار دهیم که هر تعداد خداوندگار که نیاز دارند اضافه کنند؛ اگر نمی کنند قصور از خود شریک هاست. البته در این میان باید موضوع تکثیر مجوزهای کارگزاری ها وارسی شود و درون دستور کار استراحت بگیرد. آقای وزیر! اندکی بوسیله دنبال برگردیم. نتیجه میلیاردها تومان وام کم ارزش و یارانه ای که به پیام رسان ها داده شد چه شد؟ همه این پیام رسان ها ناکام مانده اند و صرفا هزینه های هنگفتی بخاطر صرفه جویی کشور به وعده آوردند. مدیرعامل سابق سروش تو جایی این ناکامی را به شما وابستگی داده بود که وزیر ارتباطات به ما آقا نداد…

مشکلات داخلی پیام رسان سروش زیاد است. در پیام رسان های داخلی، انباشته استفاده ترین پیام رسان سروش است اما وامی مازاد بر مصوبه شورا تاکنون در اختیار مدیریت این مجموعه قرار نگرفته است. البته درخواست های زیادی داشتند ولی ما به نشانی دولت آنچه را قانون به ما تکلیف کرده بود در اختیارشان راحتی دادیم خیر بیشتر. چنانچه می گذاشتند این پیام رسان مکانیسم غریزی خویشتن را طی کند، امروز سرنوشت بهتری تو انتظارش بود. از سوی دیگر من درون جلسه علنی کمیسیون اعلام کرده بودم که همه پیام رسان های داخلی با هم بوسیله معادل ۱۵میلیون حجم دارند اما همان روز مدیرعامل سابق سروش مدعی شدند که می توانند ۲۰میلیون کاربر را پوشش دهند. دروغ گفتند و همین دروغگویی مانعی برای نمو سروش شد. بازار عمل روشن کرد چه کسی دروغ می گوید. در اظهارات برخی مدیران قبلی نغمه و سیما آمده که ۶۰میلیون دلار برای ساخت دیتاسنتر در لحن و سیما هزینه شده است! آیا مشکل پیام رسان سروش همان دو مالک است؟ بهتر است بپرسیم چرا مدخل کوچکی از همان۶۰میلیون دلار در اصالت سروش استراحت نگرفته است؟   شما درون اقدامی بی سابقه- در راستای احقاق حقوق شهروندی- فهرست کمینه فروشان ِ اینترنت خانگی را منتشر کردید. این اقدام نتیجه ای بی آرامی داشت؟  

سرایت آن فهرست کافی نبود و ما بی قراری داخل وزارتخانه به صرف کردن انتشار بسنده نکردیم. مولود نظارت ها و پیگیری ها و نحو اندازی بستری مانند نت سنج پلاس امروز این شده که گلایه آحاد انسان از کیفیت خدماتی است که شهود می کنند درحالی که تا همین چند سال پیش بیشتر شکایت هایی که به وزارتخانه می رسید، درباره کم فروشی باهم اتحاد کردن ها حیات. ان شاءالله به زودی گزارش مبسوطی از این موضوع در گزارش عملکرد یکساله وزارتخانه منتشر خواهیم کرد. به عنوان وزیری که به میانگین اهل سنت جامعه نزدیک است، توییتر را دوست دارد و به مردم پاسخگوست، چه توصیه ای بوسیله آنها برای استیفای حقوق مجازی از مشت رفته شان دارید؟ اصلا آیا در وزارتخانه کوچکتر نظر شما، پروتکلی برای پایبندی به حقوق شهروندی درود شده است؟  

سال گذشته مهتر جمهوری وسیله های دولتی را داخل مملکت حقوق شهروندی مورد ارزیابی قرار عدل. محوریت این سنجش، پایبندی به تعهداتی بود که در زمان انتخابات در این حوزه به آدم داده شده بود. وزارت ارتباطات دستگاه شایسته این ارزیابی شناخته شد. اما جهت این گزینش چه بود؟ ما سامانه ۱۹۵را بخاطر تخمین خدمات سیاق اندازی کردیم. همچنین سامانه ای مانند نت سنج پلاس تحسین کردیم که به کمک آن می توان به همگی اطلاعات مورد نظر دسترسی معلوم کرد تا گامی به سوی شفافیت برداشته باشیم. جزو حقوق اولین شهروندی این است هر شهروند بداند تو منطقه ای که زندگی می کند چه مشارکت هایی، با چه کیفیتی و با چه پر پشت خدمات اینترنتی در اختیارش می گذارند. این مکانیسم پیاده سازی شده است. امروز هر شهروند می تواند تو سامانه نت سنج پلاس، تیمار ارزیابی وزارت ارتباطات را از یک شرکت ویژه مشاهده کند، بی آرامی قیمت ها  و هم نظرات کاربران دیگر را. این یعنی حق برگزینی بوسیله مردم دادن و این یعنی پیگیری حقوق شهروندی. سرعت پایین اینترنت شوهردار

متوسط سرعت اینترنت خانگی در ایران ۶.۳مگابایت بر ثانیه برآورد شده و این در حالی است که امروز تکنولوژی فیبر، در بکلی جهان می تواند تا ۱۰گیگ بر ثانیه سرعت تو جوانمردی کاربر بگذارد دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نیست

هیچگاه شبکه مدنی تک حاجت آدم تاکنون با رأی کارگروه بست نشده است جز «وی چت» که در ابتدای سال۹۲ فیلتر شد. برخی دوست دارند بگویند که مشت وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ رفته اما همه مدارک و شواهد و… موجود است صداوسیما پاسخگو باشد

مشکلات پیام رسان سروش، داخلی است، بهتر است از صداوسیما بپرسیم چرا مقدر شدن کوچکی از همان۶۰میلیون دلار داخل وارستگی سروش قرار نگرفته است؟   منبع: روزنامه همشهری

شاید دوست داشته باشید:

سازمان انرژی اتمی با تکنیک های هسته ای جدید آفات باغداری را کنترل می کند

به گزارش ایسنا، این پروژه که با سعی متخصصان پژوهشکده کشاورزی هسته ای کرج داخل باغ سرهنگی در بهشهر، استان […]

مهندسی بی نهایت: تونل مانش، بلندترین تونل دامن آبی گیتی

تونل مانش (به فرانسوی Le tunnel sous la Manche) خواه تونل شانل (Chunnel) یا تونل کانال (Channel) یکی از بلندترین نقب های دنیا […]

تحصیل مینی مغزهای حاوی DNA نئاندرتال درون آزمایشگاه

زمان حال می دانیم که بسیاری از ما تا حدی نئاندرتال هستیم و ژن های ما آثاری از برخوردهای گذشته […]